Każdy z nas chciałby cieszyć się mocnym, ładnym i zdrowym ciałem. Trenujemy, aby być szybsi, silniejsi, zdobywać kolejne rekordy i medale. Trenujemy coraz więcej, z większym obciążeniem, ale bardzo często, w pogoni za siłą mięśni, zapominamy o bardzo istotnym elemencie naszej sprawności – gibkości. Bardzo często w treningu pomijamy rozciąganie, bo nam się już nie chce, bo nie ma czasu, bo boli, bo po co mi to.
Poniżej przedstawiamy korzyści płynące z systematycznego rozciągania i tłumaczymy dlaczego streching powinien stać się obowiązkową częścią każdego treningu.
.
.
Korzyści płynące z rozciągania:
.
📌 zwiększenie zakresów ruchu
📌 zwiększenie przepływu krwi przez mięśnie
📌 lepsze odżywienie mięśni
📌 polepszenie świadomości ciała
📌 redukcja stresu
📌 poprawa postawy ciała
📌 poprawa elastyczności mięśni
📌 zwiększenie wytrzymałości mięśni
📌 redukcja bólu
📌 polepszona regeneracja
📌 zmniejszenie ryzyka urazów
📌 poprawa jakości snu
📌 polepszenie dotlenienia organizmu
📌 poprawa wyników sportowych
.
.
              Mocne i silne ciało daje olbrzymie możliwości, jeśli jednak nie zadbamy o odpowiedni balans i relaksację, wkrótce zaczniemy odczuwać skutki wzmożonego napięcia mięśni. Rezygnując podczas treningu z rozciągania, nie dajemy sobie szansy na potrzebne nam rozluźnienie.
             
              Nierozciągnięte mięśnie stają się sztywne i spięte, co ogranicza ich zakres ruchu oraz utrudnia przepływ krwi, skutkiem czego są gorzej odżywione i dotlenione, a w rezultacie pojawia się ból. Podczas wzmożonego wysiłku zwiększa się napięcie mięśni, co powoduje ich kurczenie się, dlatego ważne jest wykonywanie ćwiczeń rozciągających po treningu, aby przywrócić ich odpowiednią długość. Prawidłowa długość mięśni również wpływa pozytywnie na naszą sylwetkę.
             
              Dzięki ćwiczeniom rozciągającym mięśnie działają lepiej, są bardziej elastyczne i lepiej odżywione, a co za tym idzie mniej podatne na kontuzje i urazy. Lepsze odżywienie i dotlenienie mięśnia sprzyja jego szybszej regeneracji zarówno po treningu jak i po kontuzji.
              Streching pomaga również zredukować stres, który powoduje kurcze mięśni, uczucie napięcia i niepokoju, zwłaszcza w okolicach karku. Takie długotrwałe napięcie może mieć negatywny wpływ na nasz mózg i samopoczucie. Ćwiczenia powodują wytwarzania endorfin – hormonu szczęścia.
             
             Ćwiczenia rozciągające powinny być nieodzownym elementem każdego treningu, jednak warto wprowadzić je również do naszego planu tygodnia bez względu na to jak często i czy w ogóle trenujemy. Większość z nas dużo czasu spędza w pozycji siedzącej, a tymczasem nasze ciało preferuje przede wszystkim ruch😊

Leave a Comment